OBSAH:
Předmluva
Encyklopedie jógy
Tematické celky
Příloha – jógová cvičení
Abecední seznam hesel
PŘEDMLUVA
Poznámka: Při studiu literatury s uvedenou tematikou by čtenáře neměl překvapit různý způsob přepisu některých výrazů či jmen ze sanskrtu. Výše uvedené literární zdroje vznikaly v odlišných společenských poměrech, čemuž odpovídal i převládající přístup k této problematice. Lze tak například konstatovat rozdíly mezi staršími překlady z období zhruba před r. 1948, z období totality, kdy byl užíván fonetický přepis, a z doby po r. 1989, kdy jsou postupně přejímána mezinárodně respektovaná pravidla.
ENCYKLOPEDIE JÓGY
abhaja, beze strachu, jistota. Tento životní postoj lze plně realizovat pouze za předpokladu souladu s Nejvyšší Vůlí.
abhidharma, nejvyšší zákon řídící zjevně i skrytě všechny světy a všechny životy
abhidhja, žádost, dychtivost. Dary tohoto světa by měl adept jógy užívat bez projevů žádostivosti, neboť ony vytvářejí pouta, která později přinášejí nežádoucí následky.
abhidžňa, vzpomínka. Jedná se o mentální projev, jímž není dobré se příliš zaobírat. Neukázněná mysl velice často těká v minulých prožitcích, a tím člověka zbavuje možnosti plně prožívat přítomnost. Z minulosti je třeba se poučit, ale život probíhá tady a teď.
abhimána, pýcha, blud. Jednou z neklamných známek nevědomosti je pýcha a ješitnost. Egoistická osobnost se domnívá, že ona sama vše vykonala, získala a dokázala. Neuvědomuje si, že bez Božské síly by nebyla schopna nic vykonat, ani existovat.
abhinivéša, připoutanost k životu, strach ze smrti. Lpění na pozemském životě je charakteristickým rysem nevědomé osobnosti, která se domnívá, že smrtí ztratí vše, co získala. Smrt je přitom jen zákonitý přechod do vyšších sfér, kde duše pokračuje ve svém vývoji. Na Zemi by měla zvládnout lekce, které jí život připravil, a pak nezatížena pokračovat kvalitnější formou života.
abhjantara, vnitřní. Dnešní člověk zaměřuje svoji pozornost z velké části do vnějšího světa, od něhož také očekává štěstí a naplnění života. Dopouští se tak omylu, neboť pro kvalitu života je rozhodující stav světa vnitřního. Proto je třeba oběma oblastem věnovat vyváženou pozornost.
abhjása, opakování, praxe. Na cestě jógy je třeba poznané principy a získané schopnosti využívat v životě. Opakováním a praktickým používáním přejdou takzvaně do krve a stanou se přirozenou součástí lidského myšlení i konání.
abhjásasádhana, upnutí mysli, cvik. Mysl je třeba vycvičit tak, aby byla schopna spočinout na zvoleném předmětu a zastavila neustálé těkání. Pak může sloužit jako hodnotný nástroj pro vnější život i duchovní hledání.
abídža, bez semene, bez opory. Tento termín se často používá v souvislosti s meditačními technikami. Ty mají různé stupně, které souvisí se soustředěním na vnější nebo vnitřní předmět, tvořící pro mysl záchytný bod neboli oporu. Nejvyšší forma meditace je ta, která žádnou takovou pomůcku nevyužívá. Jedná se o naprosté vyprázdnění mysli, které umožňuje zažívat stav čistého bytí.
aččhinna, neomezený, neustálý. Všechny projevy tohoto světa jsou nějakým způsobem omezené a dočasné. Existují však sféry ducha, kde projevy života nejsou omezovány podobnými hranicemi.
ačintá, nemyšlení, bezmyšlenkovitost. I když nejvyšší stavy vědomí jsou charakteristické nepřítomností myšlenek, neznamená to, že člověk v běžném životě nemá mysl používat. Uvedený stav znamená neschopnost nebo neochotu přemýšlet u činností, kde je to na místě. Výsledkem toho bývá liknavost či lehkovážnost i nedostatečná schopnost plnit světské úkoly a požadavky.
ačintja, nepochopitelný, nepředstavitelný. Díky své mysli je člověk schopen nejrůznějších představ, které však vždy nesou pečeť omezení plynoucího z existence času, prostoru, hmoty a osobního já. Projevy přesahující tyto hranice si člověk představit nedokáže, rozumové schopnosti k tomu nejsou uzpůsobeny. Je proto třeba probouzet vyšší složky lidské bytosti, které dokážou zprostředkovat poznání dimenzí, kam rozum nedosahuje.
ačintjašakti, nepochopitelná energie. Charakter duchovní energie vytvářející a udržující existenci kosmu přesahuje jakoukoli lidskou představu. Přesto jsme i my výtvorem této energie. Ona je součástí našeho života a naše pravé Já zná důvěrně tuto skutečnost.
ádéša, návod, správné vedení. Člověk vstupující na cestu jógy potřebuje určitý návod k tomu, jak si počínat, čemu věnovat pozornost a jaké výsledky lze očekávat. Správné vedení je pro zdárný vývoj důležité a může být doslova požehnáním dodávajícím nejen potřebné informace, ale také sílu k jejich realizaci. Plně se může uplatnit na základě vnitřního souladu, respektu, upřímnosti a vděčnosti.
ádhibhautika, pocházející z vnějšího světa. Většina lidstva neustále hledá podnět k dosažení štěstí ve vnějším světě. Neuvědomuje si při tom, že stav štěstí nosí v sobě, i když převážně v latentní podobně. Proto je třeba věnovat odpovídající pozornost vnitřnímu prostředí, kde může člověk nalézat to, co marně hledá mimo sebe.
adhičitta, cvik ve vyšším myšlení. Mysl ponechaná napospas sama sobě se chová neukázněně a chaoticky. Proto je třeba přijmout určitou mentální disciplínu, která postupně umožní převést mysl na vyšší formy myšlení.
adhidaiva, psychická oblast. Lidská bytost obsahuje složku fyzickou, psychickou a duchovní. Projevy posledních dvou bývají často zaměňovány. Psychická oblast je známa na základě svých projevů – myšlenek, emocí, představ, snů, tužeb, vzpomínek a tak dále. Duchovní oblast je však projevem bezpřívlastkového bytí, nadosobní lásky, inteligence a vyšší vůle. Posun vědomí z psychické do duchovní oblasti teprve odhaluje skutečný potenciál lidské bytosti.
adhidévata, ochranné božstvo. Duchovní svět poskytuje člověku ochranu a pomoc v mnoha směrech, která přesahuje lidské představy. V Indii bylo a je zvykem uctívat ochranná božstva, od nichž člověk očekává pomoc. V tomto směru však není třeba žádných speciálních úkonů či rituálů. Stačí nastolit poctivost, upřímnost, respekt k morálním principům a úctu k duchovnímu světu. Pomoc pak přichází automaticky v nejvhodnější podobě.
adhijadžňa, nejvyšší oběť. Všechna náboženství pracují s různými formami oběti. Nejvíc člověk lpí na své vlastní osobnosti, kterou právě může nabídnout Bohu jako nejvyšší formu oběti. Děje se tak například prostřednictvím meditačních technik, kdy umlknou všechna osobní přání i myšlenky. Taková oběť je však zároveň nejvyšším požehnáním pro člověka, neboť ho zbavuje iluzorní osobnosti a přivádí jej k poznání jeho pravého Já.
adhišíla, cvik ve vyšší mravní kázni. Morální principy nestačí uložit do paměti. Je třeba je využívat v reálném životě. Jejich uplatňování vyžaduje určitý výcvik, neboť egoistická osobnost je často nechce respektovat.
adhja, plný, bohatý. Člověk byl stvořen Bohem pro plnohodnotný a bohatý život. Díky nerespektování životních zákonů sám sebe mnohdy uvádí do nesnází a nedostatku. Obrat v tomto směru musí nastolit sám, a to především žitím dle Božích zákonů.
adhjátmajóga, jeden z nejstarších směrů jógy vycházející z učení upanišad
adhjátman, nejvyšší duch, podstata lidské bytosti, která je spojena s Absolutnem.
adhjátmaprasáda, vnitřní klid. Je předpokladem pro duchovní růst a poznávání vyšších oblastí sama sebe. Je předpokladem také pro nastolení trvalejšího stavu štěstí, neboť neklidné a rozhárané nitro není schopno tento stav udržet.
ádhjátmika, transcendentno. Transcendentní oblast přesahuje hmotnou sféru, ale zároveň jí také proniká, neboť bez tohoto působení by nemohla sama existovat.
adhjavasána, rozhodnutí, předsevzetí. Pevné rozhodnutí má na cestě jógy velkou hodnotu, představující i určitou formu vnitřní síly. Kolísavost, nerozhodnost a nedůslednost vytváří prostor pro projev nižších sil ovládajících lidskou osobnost. Tento princip si lze ověřit v mnoha směrech, například formou jednoznačného rozhodnutí respektovat morální zákony.
ádi šakti, původní energie. Vše ve světě i vesmíru pochází z jednoho zdroje, z jedné prapůvodní energie. K podobnému poznání se přibližuje i současná fyzika.
aditi, nekonečný. Tento výraz je často diskutovaný ve vztahu k celému vesmíru. V tomto směru je třeba připomenout, že hmotná forma nemůže mít nekonečnou podobu. Nekonečnost se týká vyšších dimenzí, které nejsou ohraničeny prostorem ani časem.
ádivéda, jediná neomezená véda zlatého věku. Lidstvo v době tak zvaného zlatého věku mělo mnohem vyšší duchovní a morální vyspělost oproti dnešní době. Proto k předávání duchovní nauky postačovala jediná véda.
Adršta, síla udržující kosmický řád. V celém kosmu se projevuje úžasný řád, který respektují planety, hvězdy i celé galaxie. Tak, jako se nic neděje samo od sebe, ani tento řád by neexistoval bez nepředstavitelné síly a inteligence prolínající celý vesmír. I člověk je součástí tohoto řádu, a proto by se měl snažit o soulad s onou kosmickou silou.
adršta, potencionální neprojevená energie. Tento pojem je používán i v současné fyzice, například ve smyslu energie vakua.
advaita, nedvojnost, ve smyslu prapůvodní jednoty nad světem dualistických jevů
advaitabháva, pocit jednoty. Lidské ego vytváří pocit izolovanosti od ostatních bytostí i od svého Stvořitele. Tento stav je zároveň příčinou utrpení. Cesta jógy proto vede zpět k původnímu pocitu jednoty, který lze nastolit pouze na základě projevu vyšších složek vědomí.
advaitaprakarana, nedvojné stvoření. Bytosti v tomto světě, jak je známe, mají dualistický charakter. Ve vyšších sférách však existují bytosti nedvojné, k nimž kdysi patřil i člověk. Cílem současného vývoje je návrat k tomuto stavu nedvojnosti.
Advaitavédánta, učení vycházející z textů některých upanišad popisujících základní jednotu všeho, co existuje, a to nejen na Zemi, ale v celém vesmíru. Podstatu individuálních projevů představuje átman, podstatu Universa brahman. Božský zdroj veškeré existence je přitom totožný s podstatou všech tvorů a věcí. Ve skutečnosti tedy neexistuje nic, pouze brahman. Díky jeho Božské hře, označované jako lílá, dochází ke vzniku kosmu, včetně všech jeho projevů. Člověku zůstává tato skutečnost zastřena díky neustálé činnosti mysli, vytvářející iluzorní představy o realitě. Zakladatelem učení Advaitavédánty byl Bádarájana (žijící někdy mezi lety 200-450 n. l.) a jeho nejznámějším představitelem Šankara (žijící v 9. století n. l.). Prvky Advaitavédánty tvoří i součást učení duchovních učitelů žijících v době nepříliš vzdálené, jako byl Ramana Maharši, Ramakrishna či Vivekananda.
advéša, negace nenávisti, která jako destruktivní projev představuje velkou překážku na cestě jógy. Proto je nanejvýš žádoucí zaměřit se na postupnou eliminaci všech forem nenávisti, což přinese největší úlevu především jejich nositeli.
adža, nezrozený. Vše, co je zrozeno, jednou nutně umírá. Vyšší duchovní bytosti nepodléhají koloběhu zrozování a smrti a těší se nepřetržité a neomezené existenci. Podobná existence je určena i lidské bytosti po absolvování školy života.
adžara, nestárnoucí. Lidský organismus evidentně podléhá působení času. Mnohdy lze konstatovat, že stárne i psychická oblast, následujíc příklad těla. V člověku se však nachází oblast pravého bytí, která nepodléhá vlivu času a zjednodušeně řečeno zůstává stále mladá. Pokud se k ní nasměruje lidská duše, může získat nesmírný užitek.
ádžňá, název centra moci, šestá ze sedmi hlavních čaker. Nachází se v úrovni kořene nosu směrem vzad do dutiny hlavy, odpovídá jí prodloužená mícha, hypofýza, bidžámantra óm. Je znázorňována ve tvaru lotosu s dvěma okvětními lístky bílé barvy uprostřed s bílou jantrou. Její činnost souvisí s intelektuálními schopnostmi. Vládnoucí planeta Saturn. Božstvo Ardhanárišvara a Hakiní Šakti.
ágama, soubor tradičního náboženského učení obsažený v nevédských textech
ágamin, budoucí důsledky současných činů. Karmanový zákon neomylně vyrovnává na základě principu akce a reakce všechny lidské skutky. Proto by si měl být každý vědom kvality svého jednání, které dříve či později vyvolá odpovídající odezvu.
agha, zlý, hříšný, vina. Uvedené projevy jsou z pohledu jógy chápány jako forma nevědomosti lidské duše. I když člověk ponese následky svých činů, nejedná se o žádnou formu věčného zatracení. Každý má možnost své skutky na základě kosmického zákona vyrovnat, zároveň se také poučit a změnit se v souladu s duchovními zákony.
aghamaršana, vyhlazující hříchy. Zákon karmy umožňuje vyrovnání nevědomých skutků, ale upřímná snaha o vnitřní čistotu a duchovní vývoj může způsobit umenšení či úplné vyhlazení nežádoucích následků.
Agni, bůh ohně, zprostředkovatel kontaktu mezi bohy a lidmi
agni, oheň, jeden z pěti živlů vytvářejících vesmír (země, voda, vzduch, oheň, éter). V učení jógy je chápán rovněž jako vnitřní ohnivá energie, umožňující spalování různých druhů nečistot.
agnisáradhauti, hathajógická technika využívající stažení břišního svalstva, podrobný popis v Příloze
ahaituka, bez pohnutky, bez účelu. Dnešní západní člověk neustále o něco usiluje, něčeho dosahuje a za něčím se honí. Kýžený stav štěstí mu při tom stále uniká. Přitom byl člověk stvořen tak, aby jej pouhá jeho existence naplňovala blažeností. Na základě tohoto stavu může jednat ve vnějším světě a neočekávat naplnění zvenku.
aham, ezoterní spojení Šivy a Šakti, výraz pro pravé Já
aham, vědomí já, vědomí nižší osobnosti, která je v podstatě iluzorní záležitostí a brání v poznání pravého Já.
ahamvrtti, činnost já, příčina nevědomosti. Neustálá činnost mysli, která se stává nástrojem nižšího já, vytváří clonu, která brání hlubšímu proniknutí do nitra a poznání vlastní podstaty. Člověk neznající svoji podstatu žije nutně v nevědomosti.
ahankára, osobní jáství, ego. Všechny duchovní nauky včetně jógy upozorňují na iluzorní povahu ega. To není samostatnou existencí, ale pouhým psychicko-mentálním slepencem sestávajícím z nejrůznějších představ, přání, myšlenek, emocí, mentálních stereotypů, materiálních i duševních pout, přijímaných či vytvářených koncepcí a tak dále. Toto vše se promítá na pozadí skutečného bytí podobně jako film na čistém bílém plátně. Zásadním problémem člověka je ztotožňování s nestálou, proměnlivou hrou mentálních projevů a zapomínání na svoji pravou podstatu.
ahankáranáša, eliminace ega. Poznávání vnitřních mechanismů vlastního ega a jeho postupná eliminace je cestou k poznání pravdy o sobě samém, cestou k poznání věčného života a tedy i cestou jógy.
ahinsa, základní morální princip nauky jógy, buddhismu, džinismu i hinduismu. První z pětice principů označovaných v Pataňdžaliho józe souhrnným názvem jama. Znamená nenásilí, neubližování, nezabíjení. Není orientován pouze na říši lidskou, ale týká se všech živých tvorů. Realizace principu ahinsa zahrnuje vedle fyzické úrovně také oblast slov, emocí i myšlenek. Pro duchovní vývoj je nezbytná eliminace násilných projevů i v těchto jemných úrovních.
aikja, jednota, totožnost. Rozum poznává tak, že rozděluje a analyzuje. Mnohdy poznává detaily za cenu, že vědomí celku uniká. Vyšší složky lidské bytosti jsou schopny poznávání na základě sjednocení, ztotožnění s daným objektem. O této formě poznávání hovoří mimo jiné i Albert Einstein.
Aitaréjopanišad, patří k tradičním textům Rg-védy. Zabývá se karmanem (ve smyslu obřadů a povinností) spojeným s meditací.
ájása, úsilí, námaha. Na cestě jógy je třeba vyvinout určité úsilí a snahu o ovládnutí nižší přirozenosti. Tato námaha však netrvá věčně, je-li mysl ovládnuta, morální principy realizovány, duše pročištěna, hranice osobnosti překonány a nastolen vyšší stav vědomí, pak další vývoj probíhá téměř bez úsilí.
ájurvéda, staroindická „věda života“ představující lékařský systém, chápající lidskou bytost jako obraz kosmu. Celostní pohled na člověka akceptuje mimo jiné i působení jednotlivých živlů, gun, tělesných substancí i jemněhmotných složek. V dnešní době dochází k renesanci starověké nauky jako jedné z metod alternativní medicíny. Účinná a bezpečná léčba však předpokládá u terapeuta nejen hluboké znalosti starověké nauky, ale i sebe sama. V opačném případě se může jednat pouze o nezodpovědnou hru s důvěřivými pacienty.
akála, bezčasový, nadčasový, ve smyslu jednoho z aspektů nejvyšší reality. Pojem věčnosti, který bývá někdy v této souvislosti používán v náboženských úvahách, vyvolává často nesprávnou představu o nesmírně dlouhém čase. Brahman jako nejvyšší skutečnost však existuje v úrovni bezčasu, kde nemá žádný smysl vteřina ani miliarda roků. V poslední době se pojem nadčasových projevů stává i součástí fyzikálních úvah a teorií. Odpovídající představa je však pro lidskou mysl nedostupná, neboť neustále pracuje v hranicích časoprostoru. Je-li však podstata lidské bytosti, átman, totožná s nejvyšší realitou, brahman, pak i ona má účast na nadčasové formě existence.
akartr, nečinitel. Tento výraz neznamená pasivitu, ale upozornění, že lidské ego, které se často cítí hlavním činitelem, je pouhým nástrojem, jenž by bez projevu vyšších sil a inteligencí nejen nebyl schopen cokoli činit, ale ani sám existovat.
akáša, prostor, éter, dvě slova vyvolávající odlišnou představu mohou ve svém spojení odrážet realitu dimenze zahrnující všechny projevy hmotného světa. Běžně je za tuto dimenzi považován prostor v podobě jakési prázdnoty, rozprostírající se do nekonečna. Dnešní fyzika však upozorňuje na výrazný rozdíl v pojmech prostor a prázdno. V prázdnu neexistuje nic, tedy ani prostor. To, co je běžně považováno za prázdný prostor, je již spojeno s projevem určité energie, a dokonce se hovoří i o struktuře prázdného prostoru. Energie vakua přitom dle výpočtů kvantové fyziky dosahuje až neuvěřitelně vysokých hodnot. Pojmy prostor a éter vyjadřující smysl slova akáša tak spojují běžnou představu prázdného prostoru s existencí energetického pole. Z duchovního hlediska bývá pojem akáša chápán jako všeprostupující jemněhmotné pole, přesahující úroveň smyslového vnímání. Tato velice jemná forma látky či energie v sobě v podobě jakéhosi otisku uchovává záznamy všech událostí v historii kosmu. Někteří, Prozřetelností k tomu určení jedinci, mají schopnost čerpat z akášické kroniky informace a případně je předávat do tohoto světa. Mezi ně patřil například Rudolf Steiner. Z hlediska individuálního duchovního vývoje však uvedená schopnost není nutná, neboť Pravda se nenalézá v minulosti, ale v dimenzi nadčasové. S rostoucím zájmem o východní duchovní směry se objevují i zjednodušené a mnohdy i velice zkreslené metody pronikání do kroniky akáša. Patří mezi rozšířené „rychlokvašné“ duchovní metody dnešní doby s tím, že vedle zkreslených a nepravdivých informací mohou představovat i značná rizika pro lidskou psychiku.
akródha, osvobození od hněvu. Hněv představuje jednu z velkých překážek na cestě jógy. Jeho postupná eliminace (která nesmí být snahou o potlačení) přináší velkou úlevu především jeho nositeli.
akša, smyslové vnímání, oko. Smyslové vnímání hraje významnou roli při orientaci v tomto světě. Při hlubší analýze smyslových impulzů lze snadno zjistit, že jejich vypovídací schopnost je značně omezená. Proto je třeba hledat a rozvíjet vyšší nástroje, které přiblíží lidskou bytost k poznání pravdy.
akšajamatibódhisattva, nevyčerpatelná oddanost. Oddanost hraje nesmírně důležitou roli na cestě jógy i ostatních duchovních směrů. Oddanost k duchovním hodnotám vytváří kanál spojující lidskou duši s Božskými sférami.
akšara, nesmrtelnost, Nejvyšší Bůh. Člověk přijímá skutečnost, že Bůh je nesmrtelný. Měl by si však připomínat, že i jeho pravé Já je nesmrtelné povahy, neboť je propojeno s Bohem.
TEMATICKÉ CELKY
V této části jsou uvedeny skupiny pojmů vytvářejících tematické celky. Jejich popis je uveden v textu dle abecedního řazení.
BHÚTA – živly, ve smyslu starověkých kosmických principů, projevujících se v přírodě i lidských bytostech
prthiví – země
ápas – voda
váju – vzduch
agni – oheň
akáša – éter
ČAKRA – centrum zajišťující hospodaření s životní energií. Hlavní čakry představuje sedm center rozmístěných podél páteře.
múládhára – u spodního konce páteře
svádhišthána – 4-5 cm nad múládhárou
manipúra – v úrovni pupku
anaháta – v úrovni středu prsou
višuddha – v úrovni štítné žlázy
ádžňá – v úrovni kořene nosu směrem vzad do dutiny hlavy
sahasrára – na temeni hlavy
DARŠANA – filosofický systém; hinduismus uznává šest základních systémů.
jóga – filosofie jógy chápe svět jako projev ducha a přírody (hmoty a energie)
nímámsá – studium véd a bráhmanských rituálů
njája – logika a kritická diskuse
sánkhja – starší dualistická filosofie
vaišéšika – studium fyzikálních zákonů
védanta – závěr véd je sumarizací moudrosti véd a upanišad
DÓŠA – energetické principy působící v člověku, jejichž kvality využívá ájurvéda k léčení. Každá dóša je tvořena určitou kombinací živlů – bhúta.
váta – živly éteru a vzduchu
pitta – živel oheň
kapha – živly vody a země
GRANTHI – tři takzvané uzly bránící rychlému vystupování kundaliní šakti
brahmagranthi – v úrovni múládháry, případně manipúry, souvisí s fyzickým tělem a je vytvářen vazbou na svět forem, tvarů a smyslových prožitků
višnugranthi – v úrovni anaháty, souvisí s astrálním tělem a je tvořen různou formou emocionálních pout
rudragranthi – v úrovni ádžni, souvisí s kauzálním tělem. Jeho uvolnění vede ke stavu vědomí mimo oblast pěti základních živlů, tří gun i omezení časem a prostorem.
GUNA – tři základní energie projevující se v kosmu, přírodě i lidských bytostech
tamas – temnota, tupost, nevědomost
radžas – vášnivá činorodost
sattva – klid, čistota, vznešenost
JÓGA – i když cesta jógy směřuje vždy k poznání sebe sama a Nejvyšší Reality, má řadu podob vyhovujících adeptům s různou mentalitou a různými dispozicemi.
adhjátmajóga – jeden z nejstarších druhů jógy vycházející z učení upanišad
aštángajóga – osmistupňová Pataňdžaliho jóga
bhaktijóga – jóga lásky
džňánajóga – jóga poznání
hathajóga – jóga dnes zaměřená zejména na tělesná cvičení
integrální jóga – slučuje prvky bhaktijógy, džňánajógy, karmajógy a hathajógy
karmajóga – jóga nesobecké činnosti
krijájóga – přípravná jóga, očistná jóga a jóga Svámi Jóganandy
kundaliníjóga – jóga zaměřená na aktivaci kundaliní šakti
lajajóga – jóga zaměřená na rozpuštění ega a splynutí s Absolutnem
mantrajóga – jóga využívající recitaci a zpěv manter
nádajóga – jóga využívající vibrace vnějších i vnitřních zvuků
Pataňdžaliho jóga – osmistupňová jóga
púrnajóga – integrální jóga
rádžajóga – pozdější označení Pataňdžaliho jógy
sánkhjajóga – kombinace filosofie sánkhja a Pataňdžaliho jógy
tantrajóga – práce s energií a uctívání ženského aspektu kosmické energie
vasištha jóga – systém sestavený mudrcem Vasišthou, vychází z uctívání Rámy, obsahuje prvky džňánajógy, karmajógy a Advaitavédánty, je považován za základ učení džňánajógy
V posledních desetiletích (zhruba od poloviny 20. století) vznikla celá řada nových druhů jógy, především v USA i jinde. Mnohé z nich preferují tělesná cvičení, a některé se i vzdalují od původního zaměření jógy.
JUGA – historické období dle hinduistické tradice, které formuje svými charakteristickými rysy pozemský život v určitém časovém rozpětí. Celkem existují čtyři různá období, která se postupně střídají. Celek těchto čtyř dob je označován jako mana juga (4 320 000 roků). Po skončení kalijugy nastává opět zlatý věk. Podle hinduismu představuje tisíc takových cyklů, takzvaný Brahmův den.
krtajuga trvá 1 728 000 roků – zlatý věk, v němž se projevuje duchovní, šťastný život a vládne dlouhověkost.
trétájuga trvá 1 296 000 roků – stříbrný věk, méně šťastný než první období, přesto je život velice kvalitní.
dváparajuga trvá 864 000 roků – věk bronzový, v němž dochází k postupnému nárůstu napětí a ke změnám dominantních sil působících na lidstvo.
kalijuga trvá 432 000 roků – železný věk, v němž převládá materialismus, agresivita a pokles morální úrovně.
KÓŠA – obal, jemné tělo, energetická struktura odpovídající různým úrovním lidské bytosti
annamajakóša – tělesná úroveň
pránájámakóša – životní energie
manómajakóša – mentální úroveň
vidžňánamajakóša – intuitivní úroveň
ánandamajakóša – duchovní úroveň
PATAŇDŽALIHO OSMISTUPŇOVÁ JÓGA
jama – morální principy – projevy, které je třeba eliminovat (ahinsa – neubližování; astéja – nekradení; satja – nelhaní; aparigraha – nehrabivost, nelpění; brahmačárja – nepodléhání smyslovosti)
nijama – morální principy – projevy, které je třeba rozvíjet (sauča – čistota; santóša – spokojenost; tapas – sebekázeň; svádhjája – sebepoznání; išvara pranidhána – oddanost Nejvyšší Síle)
ásany – tělesné polohy
pránájáma – dechová cvičení, ovládání pránické energie
pratjáhára – odpoutání pozornosti od smyslových vjemů
dhárana – koncentrace
dhjána – meditace
samádhi – kontemplace
PRÁNA – pránická energie se dělí na pět základních energií, vázaných k různým projevům lidské bytosti v úrovni fyzické i mentální
prána – příjem
samána – zpracování
vjána – koloběh
udána – využívání
apána – vydávání
RIŠIKÉŠSKÁ SESTAVA – série cviků s výraznými účinky prakticky na celý organismus, označovaná podle místa svého vzniku a předkládaná v ašrámu Svámího Šivanandy.
sarvangásana – svíčka
halásana – pluh
matsjásana – ryba
paščimóttánásana – kleště
bhudžangásana – kobra
šalabhásana – kobylka
dhanurásana – luk
matsjendrásana – torse
šíršásana – stoj na hlavě
Dále se ještě zařazuje: uddijánabandha, púrna pránájáma, relaxace v šavásaně
SAMÁDHI – osmý stupeň Pataňdžaliho jógy, nejvyšší stav vědomí. Podle své hloubky má několik podstupňů. Jsou uvedeny pouze pro základní orientaci, neboť na rozumové úrovni je nelze pochopit, je třeba je realizovat. Popsané stavy nejsou uspořádány hierarchicky, pouze charakterizují dosažený stupeň vědomí.
sabidža samádhi – vnímání konkrétního předmětu
savitarka samádhi – zachováno vnímání konkrétních aspektů předmětu (barva, tvar atd.)
nirvitarka samádhi – odpoutání od konkrétních aspektů, pouze vědomí podstaty předmětu
savičára samádhi – vnímání jemných aspektů předmětu bez formy a myšlenky
nirvičára samádhi – neobsahuje žádný konkrétní ani abstraktní pojem, rozpuštění mysli
sampradžňata samádhi – setrvává vědomí meditujícího
asampradžňáta samádhi – rozpouští se i vědomí „já medituji“
savikalpa samádhi – setrvává vědomí subjektu a objektu
nirvikalpa samádhi – vědomí subjektu a objektu mizí, nejvyšší stav samádhi
maha samádhi – stav, v němž osvícená lidská bytost opouští definitivně fyzické tělo
UPANIŠADY – texty představující filosoficko-duchovní podstatu védské literatury. Vznikaly postupně a dnes nese toto označení několik stovek spisů i z pozdějších historických dob. Za základní je považováno 11-13 nejstarších upanišad.
Aitaréjópanišad – působení karmanu ve spojení s meditací
Brhadáranjakópanišad – nejdelší a nejzávažnější upanišada
Čhándógjópanišad – védské písně a jejich soulad s kosmickými jevy
Išópanišad – nejkratší upanišada, psána ve verších
Kathópanišad – epická upanišada nazvaná po védském učiteli
Kaušítakjupanišad – málo věrně dochovaný text
Kénópanišad – nejvyšší existence, nejvyšší Bůh, nejvyšší poznání
Maitrájaníjópanišad – text dochovaný v řadě různých variant neurčitého stáří
Mándúkjópanišad – nejkratší ze starých upanišad, zaměřená na posvátnou slabiku ÓM
Mundakópanišad – veršovaný text z předbuddhovské doby
Prašnópanišad – šest otázek pro upanišadového mudrce
Švétášvatarópanišad – takzvaná „vstupní brána hinduismu“
Taittiríjópanišad – zdroj védantské filosofie
VÉDY – posvátné hinduistické texty považované za Božská zjevení. Celkem existují čtyři základní védy.
Rg-véda – nejstarší sbírka textů oslavujících Bohy a vysvětlující vznik světa i vesmíru
Sáma-véda – je zaměřena především na pojem sóma. Ten se používá pro označení šťávy posvátné rostliny, ale zároveň značí i Božstvo Sóma.
Jadžur-véda – obsahuje mantry, posvátné slabiky, slova a verše
Atharva-véda – nejmladší ze čtyř véd, obsahuje modlitby, magické formule a základy budoucí filosofie jógy
upavéda – pomocné védské texty obsahující lékařskou vědu, vědu o lučištnictví a válečnictví, vědu nebeských géniů hudby, výtvarné umění, architekturu, sochařství a umělecká řemesla
ABECEDNÍ SEZNAM HESEL
A abhaja abhidharma abhidhja abhidžňa abhimána abhinivéša abhjantara abhjása abhjásasádhana abídža aččhinna ačintá ačintja ačintjašakti ádéša ádhibhautika adhičitta adhidaiva adhidévata adhijadžňa adhišíla adhja adhjátmajóga adhjátman adhjátmaprasáda ádhjátmika adhjavasána ádi šakti aditi ádivéda Adršta adršta advaita advaitabháva advaitaprakarana Advaitavédánta advéša adža adžara ádžňá ágama ágamin agha aghamaršana Agni agni agnisáradhauti ahaituka aham ahamvrtti ahankára ahankáranáša ahinsa aikja Aitaréjopanišad ájása ájurvéda akála akartr akáša akródha akša akšajamatibódhisattva akšara alóbha amrta amúrta anádi anágamin anahankára anaháta anaháta náda ánanda ánandamajakóša ánandátman ananja anásakti anáštra anavasthita angam anjathá anna annamajakóša antahkarana antar antar tratak antarikšan antarjámi anubhúti Anugíta anulóma anutápa anutta anvaja anvíkšika aňdžali áňdžanéjásana apána apaňčikrta aparavidja aparigraha aparókšadžňána aparókšánubhava aparókšánubhúti apaurušéja ápas apavarga apékša apékšita aprakata áptavačana áráma áranja áranjaka arča arčirmárga árdžava Ardžuna árja artha arthapatti arthaváda Arunáčala arúpalóka arúparága asampradžňáta samádhi ásana asat asat – sat asmita asparšajóga aspršta ásrávakšajadžňána astéja astikája asu asvasanghalásana ašaríra Ašóka ašóka ášram aštángajóga Aštávakragíta ašvinímudra atarája Atharva-véda atilághava atiprašna atiti átmadžňána átmamóha átman átmánátma átmanivédana átmasankalpa átmasukha átmasvarúpa átmavičára átmavjavahára aum aum – pránájáma Aurobindo Auroville avadhúta avadhútagíta avaktavja ávarana ávaranašakti avasthádóša avatára, avatar Avesta ávéša avidjá avivéka
B
bahir bahir tratak bahudána bandha basti Benares bhadrásana bhadžan Bhagavadgíta Bhagaván bhagavant bhairavamudra bhakta bhakti bhaktijóga Bhárat bhastrika bhatta bhaumánanda bhava bhavačakra bhavapratjaja bhédábhéda bhédana bhóga bhramara bhrámarí bhrántisukha bhudžangásana bhudžangi pránájáma bhudžanginimudra bhúlóka bhúta bhuvana bídža bídžamantra bindu bódhi bódhisattva Brahma brahma, brahman brahmačárin brahmačárja brahmadanda brahmadina brahmadžňána brahmagranthi brahmalóka Brahmamahúrta brahmamudra bráhman, brahma bráhmana brahmanádí brahmánanda brahmanirvána brahmarandhra brahmarátri Brahmasútra brahmavičára brahmavidja bráhmí Brhadáranjakópanišad bubhutsa Buddha Buddha – Maitréja buddha buddhi buddhišuddhi buddhitattva
Č
čaitanja čakki čakra čakránusádhana Čandra čandra čandra bhédana čandra namaskár čarjá čélá Čhándógjópanišad činmátra činmudra činta čintámani čit čití čitšakti čitta čitta-vrti-nirodha čittákáša čittašuddhi čittavidja čittavimukti
D
dama dambha dána daršan daršana daršin dášátíta déha déhábhimána déva dévalóka dévanágarí dévaprasáda dévatá Déví déví dhairja dhanurásana dhárana dháranašakti dharma dharmačarana dharmadhátu dharmaparišad dharmasamanvaja dhátu dhauti dhga-nirodha dhívásana dhjána dhuka dhvani díkšá divjagandha dóša dóšadršti draštr dravja dravjádvaita drdhasanskára drg dršjaprapanča dršti druta halásana dvaita Dvaitavédánta dváparajuga dvidža dvjanuka džagat džagrat džalanéti džalandharabandha džapa džátaky džáti džátismara džhána džinismus džiténdrija džíva džívádžívabhéda džívagráma džívanmukta džívanmukti džívátman džňána džňána čakšu džňánajóga džňánamárga džňánamudra
E
egagry éka ékágra ékájána ékata Eliade Mircea
F
fakir
G
gajatrímantra Ganéša Ganga Garuda garudamudra garudásana gaunabhakti Ghéranda-samhitá ghí gíta Gítananda gómukhásana Gópála gópí Góvinda granthi guhja guna gunasámja gunatítá guru gurukrpa
H
halásana hamsa hamsamantra Hanumán Hare Krishna Hari hathajóga Hathajógapradípiká hathény Himálaj hind hinduismus hiranjagarbha hum
I
iččha idá nádí Indra indrija indrijadžňána integrální jóga iša Išópanišad išta dévatá Íšvara íšvarapranidhána itihása
J
Jádžňavalkja Jadžur-véda jama Jamuná jantra janu šíršásana jóga jóga Bhagavadgíty Jóga-bhášja Jóga-kárniká Jóga-šástra jógamudra Jógananda Jóganandův dech jóganidrá jógásana Jógasútra jógí, jogín juga
K
Kabír Kailása kaivalja kaki pránájáma kála Kálí kalijuga kalpa káma kámadhuk kámamanas kámana kapálabháti kapha káranašaríra karma, karman karma-mukti karmajóga karmamárga kartr karuná kasta Kathópanišad kati charkásana Kaušítakjupanišad kavi pránájáma Kénópanišad khečarmudra
|
kírtan kírtaná kóša kratu krijá krijájóga krijánivrta Krishnamurti Jiddu, (Krišnamurti) kródha Kršna krtabuddhi krtajuga krtártha kšama kšanika kšipta kšudrabrahmánanda kumbhaka kundaliní kundaliníjóga kuša kútastha kútasthačaitanja
L
lája lajajóga Lakšmí laukika lílá lóbha lóka loma – viloma Lysebeth
M
Má mada madhja maha samádhi Mahábhárata Mahádéva Mahádéví mahájuga mahákalpa mahámantra mahámudra maharši, (mahariši) mahátattva mahávédha Mahávidjá Maitrájaníjópanišad mája majáváda májin makarásana mala málá manas mánasa manavantara mandala mandukamudra Mándúkjópanišad manipúra maníša manólaja manómaja manómajakóša mantagi pránájáma mantra mantrajóga Manu márga maríči Marichyásana martja máta, mátar matsja kridásana matsjásana matsjendrásana mauna Méru mitáhára mitha bhažan móha mókša mrigásana mrta muda múdha mudra mudry mukabhastrika mukti mulabandha múládhára mumukša Mundakópanišad muni
náda nádajóga nádí nádí šódhana nádí šódhana – mantry nairantarja náma Nának Nárájana nárájana bhav Natarádža navadvára návásana neti neti néti nidjá nidrá nihsprha nijama nikuňdžásana nímámsá nimitha bhav niraňdžana nirantara nirdvandva nirguna nirja šakti niruddha nirvána nirvičára samádhi nirvikalpa samádhi nirvitarka samádhi njája
O
ódžas óm óšadhi
P
padahastásana padma padmásana pakva pandit, pandita Pánduovci para vidjá paradžňá param brahma parama paramahamsa paramártha paramátman paratantra parináma parišuddhi paritápa parivradžja parivrtta trikónásana páršvottanásana Párvatí paščimóttánásana Pataňdžali Pataňdžaliho osmistupňová jóga pavana muktásana pavitra pingalá pitta pračára Prajága, Prag prájasčitta prákámja prákrt prakrti prakti bhakša pralája pralájakála prána pránájáma pránájáma – óm pránamajakóša pranava pranidhána prapaňča prarabdhakarma prasád, prasáda Prašnópanišad pratiloma pratištha pratjabhidžňa pratjáhára pratjaja pratjavája prthiví purána púrna púrna pránájáma púrnajóga Puruša puruša
R
Rádhá rádža rádžajóga radžas rága rahasja Rámájana Ramakrishna, (Rámakrišna) Ramana Maharši, (Mahariši) rasájana Rg-véda Rg-véda samhitá rikalpa Rišikéš Rišikéšská sestava rši rudragranthi rúpa rúpátíta
S
sabídža samádhi sadáčára sádhaka sádhaná sádhárana sádhu sadjó-mukti saguna brahman sahasrára sájudžja sakala sákára sákšin sama Sáma-véda samádhi sáman samána samápatti samata samatvam sambhúti samhára samhitá sámja sampradája sampradžňata samádhi samsára samskára sanátana dharma sanbódha sandžňána sanjáma sankalakála
sankalpa Sánkhja sánkhja sánkhjajóga sannidhána sannjása sannjási sanskrt santóša sanvrtti Sarasvatí sarvadžňa sarvagata sarvangásana Sarvépalli Rádhakrišnan sat sat – čit – ánanda satguru satja satsang sattva sauča saumanasja savičára samádhi savikalpa samádhi savitarka samádhi savitripránájáma siddha siddhánta Siddhártha siddhártha siddhásana siddhi sikhismus simha simhamudra sítkárí smrti sóma spanda sphóta sphuta sršti sthiti
sthúla sthúla šaríra suddha sukha sukhapránájáma sukhásana súkšma súkšma šaríra suptavirásana súrja súrja bhédana súrja namaskár sušíla sušumná sušupti sútra svábhása svadharma svádhišthána svádhjája svagata svajambhú Svámi svámin svanásana svapna svarúpa svastika svastikásana svata svatantra svatantrija swandásana
Š
šabda šákta Šakti šakti šalabhásana šama
T
tadásana Taittiríjópanišad tamas tándava tanmátra tantra tantrajóga tanvavastha tapas tarpana tat tvam asi tattva tattvártha tattvatitá
tédžas Thákur Rabíndranáth titikša trají vidjá trasarénu trétájuga tri disásana triguna trikála trikóna trikónásana trikónjantra trikurti trimúrti tršna truti turíja
U
udána uddijána uddijánabandha uddijánakrijá uddijánamudra udjama udždžají unmukha upádhi upanišady upánšu uparama upásana upavéda urná ušníša uštrásana utkatásana utpáda Uttaragíta
V
vadžra vadžrásana vahnisára vaidja vaikrta vairágja vaišéšika vaišnava vaitršnja vaivasvata váju Válmíki vamana dhauti vásaná Vasištha vasištha jóga Vasišthásana Vásudéva vašitva vašja váta véda védánga védánta vidjá vidžara vidžňánakála vidžňánamajakóša víná vinášin vindu viparítakaraní vipašjana virabhadrásana visršti višnugranthi višóka višuddha višva višvarúpa višvása viváratta vivéka Vivekananda vivéša vjághrapránájáma vjágra vjákarana vjakti vjána Vjása vrkšásana
Z
zazen zenbuddhismus
|